16 juli 2009

En Klassiker - Chokladbollar

Vem ÄLSKAR inte Chokladbollar !
Kärt barn har ju många namn :-) men min heter Chokladbollar!

Här kommer de recept som jag alltid använder mig utav:
150g Smör
1,5 - 2 dl Strösocker
3.5 dl Havregryn
1,5 tsk vaniljsocker
4,5 msk kakao
3-4 msk starkt kaffe eller espresso
Massa kokosflingor att rulla dom i eller för dom som gillar pärlsocker eller strössel så går de lika bra.

Sär här gör jag:
Vispar smör och strösocker med elvisp - de får inte finnas några klumpar av smör i smeten.
Sen blandar jag ner gryn,kakao,vaniljsocker,kaffe & ca 1/2 dl kokosflingor -
rör till en jämn smet.
Nu är de bara å sätta igång med rullningen !

Jag förvarar min i en fin glasburk i kylen,
men de som är så smart med Chokladbollar är att dom går utmärkt att frysa :-)
bara å ta fram 15-20 min innan dom ska ätas :-)
Dom här små godingarna kommer göra succé på båten i morgon, eller vad tror du?
Lycka till!
Kram Malin
bild tv4

1 kommentar: